Jak se připravit na pohovor?
Během pohovoru je cílem personalisty získat co nejvíce informací o Vás, Vašich zkušenostech, schopnostech, a také zhodnotit, jak byste se hodili na danou pozici, jestli byste zapadli do týmu a do celkového firemního prostředí. Stejný přístup byste měli mít i vy sami. Měli byste se ptát na to, co Vás zajímá ohledně firmy a dané pozice a na základě těchto informací se rozhodnout, zda je nabídka pro Vás stále atraktivní. Pohovor by neměl být jednostranným “zkoušením” personalistou, ale měl by fungovat jako dialog mezi oběma stranami.
Příprava na pohovor
Je známo, že štěstí přeje připraveným, a to platí zvláště při pohovorech. Zkontrolujte si, zda jste prošli všechny nabídky práce v Prostějově a vybrali jste si tu, která vám nejvíce vyhovuje. Před pohovorem si ještě jednou prohlédněte inzerát a svůj životopis. Přemýšlejte, jaké spojitosti vidíte mezi tím, co hledá firma a Vašimi dovednostmi a zkušenostmi.
Informace o firmě
Je dobré si zjistit co nejvíce informací o společnosti, ke které jdete na pohovor. Prostudujte si jejich webové stránky, sociální sítě, hodnocení a články. Zjistěte, jaké jsou jejich produkty nebo služby, kdo jsou jejich hlavní konkurenti a jaké jsou jejich hodnoty a cíle. Pokud v této společnosti pracuje někdo, koho znáte, požádejte ho o informace.
Kdy a kde se bude pohovor konat
V dalším kroku si ověřte, kde a jak se bude pohovor odehrávat. Velké firmy mají více poboček, a pohovor se nemusí nutně odehrávat v sídle firmy. Jakmile budete znát místo (adresu, poschodí), najděte si optimální způsob dopravy po Prostějově či okolí (MHD, auto, vlak). Při plánování cesty si však nechte dostatečnou časovou rezervu pro případné zpoždění nebo hledání parkování. Pamatujte, že byste měli být přibližně 5 – 10 minut před domluveným časem na recepci firmy.
Vzhled
Další důležitou součástí je myslet na svůj vzhled a vhodné oblečení. První dojem je důležitý, a personalista je také jen člověk. Samozřejmostí je úprava vousů, vlasů a nehtů. Zvolte si vhodné oblečení, které odpovídá kultuře společnosti a pozici, na kterou se hlásíte. Mějte na paměti, že lepší je být přehnaně formální nežli přehnaně nedbalý. Prověřte, že Vaše oblečení je v pořádku a čisté, a stejně tak si zkontrolujte a vyčistěte boty. Dámy si mohou na sebe vzít šaty nebo kostýmek, a pánové oblek s bílou košilí a kravatou.
Během pohovoru
S blížícím se pohovorem se často zvyšuje nervozita. Nebojte se, je to normální. I přes nervozitu však pamatujte na základy slušného chování. Před vstupem do budovy nezapomeňte vyplivnout žvýkačku, zkontrolovat oblečení a čistotu bot a vypněte nebo alespoň ztlumte mobilní telefon.
Od vstupu do firmy se snažte usmívat a především pozdravte každého, který projde kolem Vás. Nikdy totiž nevíte, zda to není Váš budoucí nadřízený. Také je důležitá Vaše řeč těla. Seďte vzpřímeně na židli s nohama vedle sebe, používejte přiměřená gesta a udržujte oční kontakt s ostatními.
Během pohovoru aktivně naslouchejte personalistovi, odpovídejte na jeho otázky (samozřejmě se vyhněte diskriminačním otázkám týkajícím se počtu dětí, rodinného stavu, sexuální orientace, náboženského vyznání atd.) a pokládejte otázky, které Vás zajímají. Snažte se odpovídat rozvinutými větami, nejen jednoduchým “ano” nebo “ne”.
Při odpovídání na otázky ohledně Vašich předchozích zaměstnání se vyvarujte kritiky a pomluv. Nechcete, aby si personalisté představovali, jak byste o nich mohli mluvit za několik let.
Otázka na Vaše finanční očekávání se obvykle objevuje ke konci pohovoru, a měl by ji první položit personalista. Připravte se na tuto otázku a odpovídejte co nejkonkrétněji.
Po pohovoru
Poté, co se za vámi zavřou dveře, si udělejte chvíli čas na zamyšlení nad tím, jaký dojem na Vás zanechali lidé, se kterými jste se setkali, prostředí, ve kterém jste se nacházeli, a způsob, jakým probíhala komunikace.
Personalisté obvykle ocení, když jim den či dva po pohovoru pošlete e-mail s poděkováním za setkání. Nicméně se nepokoušejte v e-mailu vymáčknout informaci ohledně Vašeho postavení v procesu výběru.
Obvykle se dozvíte výsledek pohovoru do jednoho až dvou týdnů. V případě úspěšného pohovoru Vás mohou čekat další kola pohovorů.
Jaké jsou nejčastější otázky při pohovoru?
- Proč jste se rozhodli ucházet právě o tuto pracovní pozici u nás?
- Jaká očekávání máte ohledně změny zaměstnání?
- Proč přemýšlíte o opuštění své stávající práce?
- Jaká byla Vaše pracovní náplň a za co jste byli zodpovědní ve Vašem posledním zaměstnání?
- Jak vypadá Váš typický pracovní den?
- Co můžete přinést naší společnosti?
- Proč bychom měli vybrat pro tuto pozici právě Vás?
- Jak odpovídá Vaše vzdělání požadavkům na tuto pozici?
- Jaké finanční ohodnocení si představujete?
- Kdy byste mohl/a případně začít pracovat?
Na co se ptejte Vy?
Otázky ohledně práce:
- Jaké jsou prvotní úkoly nebo projekty, které bych měl/a řešit po nástupu do práce?
- Existuje nějaká důležitá informace o této pozici, která není uvedena v inzerátu a měl/a bych ji vědět?
- Jaká jsou očekávání od nového zaměstnance na této pozici v prvních 30, 60 a 90 dnech?
- Jaký projekt momentálně řeší tým, do kterého bych se připojil/a?
- Jaké dovednosti a vlastnosti jsou klíčové pro úspěch na této pozici?
- Existuje možnost kariérního růstu na této pozici?
- Jaký byl předchozí pokrok osob, které ji dříve zastávali?
- Plánujete nějaké nové produkty nebo služby v blízké budoucnosti? Rád/a bych se o nich dozvěděl/a.
Otázky na personalistu a nadřízeného:
- Jak dlouho jste již v této firmě zaměstnáni?
- Jak se firma od Vašeho příchodu změnila?
- Co Vás nejvíce baví na práci v této firmě?
- V čem se tato firma odlišuje od konkurence?
- Jaký je Váš styl vedení týmu? Co považujete za klíčové a co je naopak méně důležité?
- Jak hodnotíte výkon zaměstnanců?
Otázky týkající se života ve firmě a kolegů:
- Jaké jsou možnosti vzdělávání pro zaměstnance v této firmě?
- Existuje možnost pracovních cest do zahraničí, jako jsou stáže nebo účasti na konferencích?
- Můžete mi něco říct o týmu, se kterým budu pracovat? Kolik lidí ho tvoří, co v něm funguje dobře a kde vidíte případné rezervy?
- S jakým kolegou nebo kolegy budu nejvíce spolupracovat?
- Je běžné, že se lidé v této firmě setkávají i mimo pracovní prostředí na různých akcích?
- Poskytuje tato firma možnost práce z domova nebo flexibilní pracovní dobu?